طراحی مقبره شمس تبریزی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده معصومه سعادتی
- استاد راهنما احمد میرزاکوچک خوشنویس
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هنر باید تجلی جمال حق باشد. در واقع هنرمند دینی در پی نمودن چهره ی جمیل حق است. او می کوشد تا آنچه را که از آن دور افتاده و خود را وابسته و متعلق به آن می داند، مجددا بیابد یا نمودی از آن را بازنمایی کند و از این راه خود را از تنگنای ماده و مادیت برهاند و از محسوس به معقول ارتقا دهد. اگر یک معماری بخواهد به معنای تمام کلمه، زیبا و سازمند باشد لازم است رابطه ای استوار با منبع زیبایی برقرار نماید. پروردگار سبحان در قرآن مجید زیبایی حقیقی را تنها از جانب خویش می خواند، از این رو در معماری اسلامی بنایی زیباتر خواهد بود که نسبت دقیقتری با منبع زیبایی برقرار ساخته باشد. معمار ایرانی با آگاهی کامل از خصوصیات ماورایی جهان آفرینش، در خلقت معماری همواره به دنبال کیمیای وحدت به عنوان بزرگترین رمز جاودانگی بوده است. در نگاه سنتی (مذهبی) انسان در جهانی می زید که فقط یک مبدا و یک مرکز دارد. او نسبت به آن مبدا در آگاهی کامل به سر می برد. مبدایی که مشتمل بر کمال، پاکی ازلی و تمامیتی است که بشر سنتی می خواهد در جستجوی آن برود، آن را دوباره به دست آورد و انتقال دهد. هدف انسان سنتی ( مذهبی ) از زیستن و ساختن در این جهان دست یافتن به بهشتی موعود است در جهانی دیگر، زیستن انسان در این جهان آمیخته ای است از ریاضت ها، رعایت ها، خودداری ها و بردباری هاست. او می داند که غایت او فراتر از این قلمرو ناسوتی است که به او داده شده تا بر آن حکومت کند. انسان سنتی، در اشتیاق بازگشت به بهشت معماری ای را می آفریند که بیش از آنکه محل بودن و سکنی گزیدن باشد محل شدن و گذران عمر است.در واقع هدف انسان سنتی بازگشت به اصل وجودی خویش است. از آنجا که هدف شمس نیز در زندگی و پروریدن انسانها بازگشت به خود است در تمدنی از خود بیگانه، در فرهنگ انسانی از خود گریخته، در این پژوهش به ساختن یادمانی برای او پرداختیم. چرا که پاسخ شمس به مسئله ی بشریت از خود غافل، همان هدفی است که از آن سخن گفته شد. ازنظرشمس، آرمان گرائی، کمال پذیری است. و کمال پذیری، مجاهده ی پیوسته، نوسازی مکرر، و انقلاب مستمر درونی، بسوی یک کمال مطلوب آرمانی است. در رویکردی دیگر با توجه به اینکه هنر و عرفان ایران در سطح جهانی به عنوان یکی از شاخصه های مهم کشورمان شناخته می شود، و از آنجا که شمس تبریزی به عنوان مراد و پیر مولوی از بزرگترین عارفان این مرز و بوم به شمار می رود، ایجاد آرامگاهی در خور این شخصیت عرفانی و ملی در جهت شناساندن و پاسداشت وی،امری مهم و ضروری می باشد.
منابع مشابه
شمس تبریزی و اقبال لاهوری
عشق مولانا محمّد اقبال لاهوری به حضرت مولانا جلال الدّین محمّد بلخی معروف به مولانا روم، بسیار و الهانه و عاشقانه و آشکار است. او مولانا را با نام ها و صفات مختلف که از آنها احترام و ارادت خاص وی نسبت به مولانای روم ظاهر می شود، صدا می کند، مانند: مولانا، مولوی، مولانا روم، مولوی رومی، جلال، ملّا، جلال، رومی، پیر رومی، پیر حق سرشت، پیر یزدانی، پیر عجم، مرشد روم، سالار روم و آخوند روم، حکیم پاک زاد ...
متن کاملانسان در جهانبینی شمس تبریزی
جهانبینی فردی یا گروهی، به طور کلی، مجموعه نگرشهای فرد یا گروهی خاص، در باب جهان هستی، خالق هستی و انسان را در بر میگیرد. اهمیت بررسی جهانبینی از آنجا سرچشمه میگیرد که اعمال انسانها بر اساس جهانبینی آنها صورت میپذیرد. در سخنان باقی مانده از شمس تبریزی در مقالات، نکتهها و موضوعهای فراوانی بیان شده است که با بررسی دقیق آنها میتوان جهانبینی شمس تبریزی را دریافت. هدف این مقاله تبیین نگ...
متن کاملانسجام متنی مقالات شمس تبریزی
مقالاتشمسبه عنوان اثری برجسته و مهم در تاریخ عرفان و ادبیات فارسی که ارتباط تنگاتنگی با مولوی، زندگی و آثارش دارد، با وجود این کمتر مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. نگاشتههایی که به عنوان مجموعهای گرانبها از مواعظ و گفتارهای سرسلسلگان طریقت مولوی از سواد به بیاض نینجامیده و به صورت مشتی یادداشت از هم گسیخته و نامنظم باقی مانده است و یکی از دلایل کم توجهی به این کتاب، ساختار جملات از هم گسیخت...
متن کاملتأویل در مقالات شمس تبریزی
تأویل و معنا و قلمروهای مرتبط با آن در مقالات شمس تبریزی از جمله موضوعهایی است که با همة اهمیّت و کارکردی که در حیطة پژوهشهای عرفانی و بهویژه مولویشناسی و نیز شناخت احوال و افعال شمس تبریزی دارد، هنوز چنانکه باید مورد تدفیق و تحقیق قرار نگرفته است. شمس از آنجا که ذاتاً شخصو شخصیّتی درونبین و رمزگرا دارد، به مسألة تأویل توجّه بسیار نشان داده است و تقریباً در سراسر مقالات، تأویل را در ...
متن کاملانگیزهها و آماجهای طنز شمس تبریزی
طنز گونهای ادبی است که با دیگر گونههای شوخ طبعی از جمله هجو، هزل و مطایبه پیوندهای مشترک و ناگسستنی دارد. به همین دلیل طنزپژوهانی که در تعاریف خود سعی داشتهاند بین طنز و واژگان پیرامون آن تفکیک و مرزبندی دقیق قائل شوند، معمولاً دچار اغتشاش و سر در گمی شدهاند؛ بویژه اینکه میان طنز در معنی سنّتی آن با طنز مدرن تا حدودی تفاوت است. زبان طنزآمیز برخی از متون عرفانی، منعکس کننده اوضاع اجتماعی و فره...
متن کاملکهنالگوی قهرمان در مقالات شمس تبریزی
یکی از مهمترین ویژگیهای متغیر و بارز عرفان و آثار عرفانی و آثار منثور غنایی، کهنالگوی قهرمان است. سیر قهرمان نیز از مهمترین مسائل عرفان و آثار منثور غنایی است تا آنجا که کهنالگوی قهرمان با سیری بغرنج به تکامل شخصیتی نزدیک میشود. تکامل شخصیتی قهرمان به اشکال گوناگونی در آثار عرفانی و آثار منثور غنایی بهویژه مقالات شمس تبریزی نمود مییابد. قهرمان عرفانی در مقالات شمس همچون قهرمان ژانر حما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023